Kerestem ilyen témát, de nem találtam, akkor legyen már egy topic ennek is
Hogyan lehetne kicsit szinesebbé, látványosabbá tenni egy amúgy nem túl érdekes autó motorterét a szokásos direktszűrőn, toronymerevítőn, neondróton, ledes csavarfejen, és hasonló gagyikon kívül.
Az idő előrehaladtával az autógyártók egyre kifinomultabb megoldásokat alkalmaztak annak érdekében, hogy csökkentsék a rezgés átadását a motorról a jármű alvázara. Az egyszerű gumi-fém támaszokról először hidraulikus felfüggesztésre váltottak az 1970-es évek elején. Az ilyen típusú felfüggesztéseknél egy folyadékot (általában etilén-glikolt) vezetnek be a speciális kamrákba, ami azok belsejében áramolva további párnázási funkciót biztosít a gumibakokhoz képest.
A motorfelfüggesztések fejlődése együtt járt az autók megnövekedett összetettségével: az elmúlt években számos olyan újítás bevezetésének lehettünk tanúi, amelyek a fogyasztás és a szennyezés csökkentését célozták, és amelyek hatással voltak a motor működésére. A Start 6 Stop technológia és a hengerek szelektív kikapcsolása megnövelte azokat az erőket, amelyeket a motor az autó alkatrészeire továbbított, ezért a rezgések és zajok kezeléséhez újfajta módszerekre volt szükség.
A gyártók az aktív motorfelfüggesztés bevezetésével reagáltak az igényekre: ebbe a családba többféle felfüggesztés tartozik, amelyek különböző módon igazodnak az autó vezetési körülményeihez. Az ilyen felfüggesztések bevezetése a fedélzeti elektronika fejlődésének volt köszönhető: számos ECU-jához (elektronikus vezérlőegységéhez) számos alkatrész csatlakoztatható, a kapott adatok alapján pedig kiigazítható azok működése.
Az aktív felfüggesztések a motor működési frekvenciájához igazodva működnek és olyan mozgásokat generálnak, amelyek képesek kiegyensúlyozni a különféle érzékelők által észlelt rezgéseket. Az ilyen összetevőknek köszönhetően az utasok által észlelt zaj akár 20 dB-el is csökkenthető.
Az elmúlt években a motorfelfüggesztések fejlődését az új anyagok keresése jellemezte. Az autógyártók azzal szembesültek, hogy az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érdekében csökkenteni kell az autók tömegét: a végső cél az volt, hogy megfeleljenek az új, szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak.
Az Euro 6 szabvány szerinti járművektől kezdődően tanúi lehettünk a műanyagok fokozatos bevezetésének, amelyek lehetővé teszik az alkatrészek tömegének csökkentését, azonos szilárdság és dinamikus teljesítmény mellett.
A motorfelfüggesztések is hasonló fejlődésen mentek keresztül: a műanyagok, mint például az üvegszál erősítésű poliamid, lehetővé teszik a motorfelfüggesztés súlyának akár 30-40%-kal történő csökkentését is anélkül, hogy veszélyeztetnék annak funkcionalitását. A műanyagok ezenkívül a régi anyagokhoz, például az acélhoz és alumíniumhoz képest nagyobb mértékben hasznosíthatók újra: Ily módon az autógyártók betarthatják az élettartamuk végére ért járművekre vonatkozó európai előírásokat.
Erre a fejlődésre a Dacia Duster és Opel Insignia járműveken alkalmazott motor-felfüggesztés a példa.
Valaki csinosítgatta már a motorteret? Kedvet kaptam hozzá, hogy én is megcsináljam. Teszek be egy kis karbon-fóliát + festegetek kicsit. Milyen típusú festék lenne jó szerintetek a célra?
A motorfelfüggesztések fejlődése együtt járt az autók megnövekedett összetettségével: az elmúlt években számos olyan újítás bevezetésének lehettünk tanúi, amelyek a fogyasztás és a szennyezés csökkentését célozták, és amelyek hatással voltak a motor működésére. A Start 6 Stop technológia és a hengerek szelektív kikapcsolása megnövelte azokat az erőket, amelyeket a motor az autó alkatrészeire továbbított, ezért a rezgések és zajok kezeléséhez újfajta módszerekre volt szükség.
A gyártók az aktív motorfelfüggesztés bevezetésével reagáltak az igényekre: ebbe a családba többféle felfüggesztés tartozik, amelyek különböző módon igazodnak az autó vezetési körülményeihez. Az ilyen felfüggesztések bevezetése a fedélzeti elektronika fejlődésének volt köszönhető: számos ECU-jához (elektronikus vezérlőegységéhez) számos alkatrész csatlakoztatható, a kapott adatok alapján pedig kiigazítható azok működése.
Az aktív felfüggesztések a motor működési frekvenciájához igazodva működnek és olyan mozgásokat generálnak, amelyek képesek kiegyensúlyozni a különféle érzékelők által észlelt rezgéseket. Az ilyen összetevőknek köszönhetően az utasok által észlelt zaj akár 20 dB-el is csökkenthető.
Az elmúlt években a motorfelfüggesztések fejlődését az új anyagok keresése jellemezte. Az autógyártók azzal szembesültek, hogy az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érdekében csökkenteni kell az autók tömegét: a végső cél az volt, hogy megfeleljenek az új, szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak.
Az Euro 6 szabvány szerinti járművektől kezdődően tanúi lehettünk a műanyagok fokozatos bevezetésének, amelyek lehetővé teszik az alkatrészek tömegének csökkentését, azonos szilárdság és dinamikus teljesítmény mellett.
A motorfelfüggesztések is hasonló fejlődésen mentek keresztül: a műanyagok, mint például az üvegszál erősítésű poliamid, lehetővé teszik a motorfelfüggesztés súlyának akár 30-40%-kal történő csökkentését is anélkül, hogy veszélyeztetnék annak funkcionalitását. A műanyagok ezenkívül a régi anyagokhoz, például az acélhoz és alumíniumhoz képest nagyobb mértékben hasznosíthatók újra: Ily módon az autógyártók betarthatják az élettartamuk végére ért járművekre vonatkozó európai előírásokat.
Erre a fejlődésre a Dacia Duster és Opel Insignia járműveken alkalmazott motor-felfüggesztés a példa.