A gyujtás-ról.
aktuális téma

Elég keveset beszél-nek/ünk erről a témáról, pedig nem kevésbé fontos (sőt!) mint a légszűrő-, kipufogótuning stb. Egyből volna két kérdésem azokhoz akiknek mocijukon hasonló gyujtás van hogy miért jó is ez és hogy működik? (mi vezérli?)
Több megjelenítése
Kevesebb megjelenítése
Hopp, kicsit elsüllyedt a topic.
(Nem nagyon fórumoztam egy jó pár hónapig.)
A 250 Ohm vs. 10 kOhm oka, hogy a "sportkábelben" nincs zavarszűrő ellenállás, a hagyományos kábelekben általában van. Általában kijelenthető, hogy vagy a gyertyának vagy a pipának ILLIK tartalmaznia zavarszűrőt, különben az autó zavarhatja a környezetében lévő elektronikus készülékeket. Pl. a tévét... Ha az autó vezérlőegységének háza nem fémből van, vszínüleg az sem fog neki örülni... Azért ma már ez egyre ritkább.
Az persze kijelenthető, hogy zavarszűrő nélkül nagyobb energiával történik a gyújtás, ezért is van pl. versenyautókban így.
És végül témábavágó cikk
(Nem nagyon fórumoztam egy jó pár hónapig.)
A 250 Ohm vs. 10 kOhm oka, hogy a "sportkábelben" nincs zavarszűrő ellenállás, a hagyományos kábelekben általában van. Általában kijelenthető, hogy vagy a gyertyának vagy a pipának ILLIK tartalmaznia zavarszűrőt, különben az autó zavarhatja a környezetében lévő elektronikus készülékeket. Pl. a tévét... Ha az autó vezérlőegységének háza nem fémből van, vszínüleg az sem fog neki örülni... Azért ma már ez egyre ritkább.
Az persze kijelenthető, hogy zavarszűrő nélkül nagyobb energiával történik a gyújtás, ezért is van pl. versenyautókban így.
És végül témábavágó cikk
Én is pont ezt a kábelt szeretmém tenni a járgányba, mert elégtek a pipáim és szegény gyertyáim végére igen kevés szikra jut már el. Mondd már meg, hogy ennek a sportkábelnek van-e valóban értelme!! (a mostani kábeleim 10,5KOhm-osak, a Splitfire pedig azt írja, hogy az övéké 250 Ohm..na azért nem semmi különbség) Szóval mit mondasz? Tudsz ilyet olcsón szerezni netán? a Bombasztikban azt mondták, hogy a gépemhez kb. 45ezer froncsi.
Az érdeklődőknek ajánlom a www.magnecor.com oldalt. Azon belül különösen ezt a cikket.
Szó van benne a csoda kábelekről is.
Szó van benne a csoda kábelekről is.
Hi!
"Én azt hittem hogy a kondit kell feltőlteni töltéssel, de való igaz a tekercsel is lehet próbálkozni... Bár elég csökevényes kapacitása lehet..." Mintha a feltöltést idézőjelben írtam volna... (Villamosságtan szigorlat nélkül nem adták ám a diplomát.) Amit én "töltő" áramnak neveztem, az természetesen a primer áram. Ez a primer tekercs 12V-ra kapcsolásától kezdve folymatosan nő egészen az áramkorlátozás által meghatározott értékig. És bizony ennek az áramnak a nagysága határozza meg, hogy mennyi energiát tárol a tekercs. (Mint tudjuk energiatároló.) Az energia az áram négyzetével arányos.
"Ez sima gyújtáskábel, csak a szigetelése és az anyaga okos, valamint a szgetelésen van egy tekertcs amit testelni kell és álítólag az ott megnöveli a szikrát..." Azért annyira mégsem "sima". Nem próbáltam még ilyet és nem is tervezem. Úgy gondolom, hogy még ha meg is növeli a gyújtófeszültséget többletterhelést jelent a gyári gyújtótrafónak, ami nem túl pozitív. Egy jobb minőségű "hagyományos" kábel szerintem bőven megfelelő a legtöbb esetben. Ha factory default, az megint más.
"Szóval a gyújtáskábeleimet kimértem és a megadott max 35KOhm alatt volt mind... (kb 11K volt a leghosszabb)" Nekem még a 11k is soknak tűnik ám. 35k-nál mégis mennyi feszültség juthat a gyertyára?
Ami az elosztófedelet illeti én keresnék vmi kb hasonló érintkezőjű típust és átoperálnám az érintkezőket.
Fordszámmérő bekötés:
A primer tekercs 15-ös kivezetése ált. a gyújtáskapcsolón keresztül pozitívot kap. Az 1-es, pedig szaggatott földet. Erre kell a fordulatszámmérőt is kapcsolni. (Legtöbb esetben.)
"Én azt hittem hogy a kondit kell feltőlteni töltéssel, de való igaz a tekercsel is lehet próbálkozni... Bár elég csökevényes kapacitása lehet..." Mintha a feltöltést idézőjelben írtam volna... (Villamosságtan szigorlat nélkül nem adták ám a diplomát.) Amit én "töltő" áramnak neveztem, az természetesen a primer áram. Ez a primer tekercs 12V-ra kapcsolásától kezdve folymatosan nő egészen az áramkorlátozás által meghatározott értékig. És bizony ennek az áramnak a nagysága határozza meg, hogy mennyi energiát tárol a tekercs. (Mint tudjuk energiatároló.) Az energia az áram négyzetével arányos.
"Ez sima gyújtáskábel, csak a szigetelése és az anyaga okos, valamint a szgetelésen van egy tekertcs amit testelni kell és álítólag az ott megnöveli a szikrát..." Azért annyira mégsem "sima". Nem próbáltam még ilyet és nem is tervezem. Úgy gondolom, hogy még ha meg is növeli a gyújtófeszültséget többletterhelést jelent a gyári gyújtótrafónak, ami nem túl pozitív. Egy jobb minőségű "hagyományos" kábel szerintem bőven megfelelő a legtöbb esetben. Ha factory default, az megint más.
"Szóval a gyújtáskábeleimet kimértem és a megadott max 35KOhm alatt volt mind... (kb 11K volt a leghosszabb)" Nekem még a 11k is soknak tűnik ám. 35k-nál mégis mennyi feszültség juthat a gyertyára?
Ami az elosztófedelet illeti én keresnék vmi kb hasonló érintkezőjű típust és átoperálnám az érintkezőket.
Fordszámmérő bekötés:
A primer tekercs 15-ös kivezetése ált. a gyújtáskapcsolón keresztül pozitívot kap. Az 1-es, pedig szaggatott földet. Erre kell a fordulatszámmérőt is kapcsolni. (Legtöbb esetben.)
Ez nagyon szép, van gyarkorlati tapasztalatod esetleg az úgynevezett: "power cable" dologról?
Ez sima gyújtáskábel, csak a szigetelése és az anyaga okos, valamint a szgetelésen van egy tekertcs amit testelni kell és álítólag az ott megnöveli a szikrát...
Én azt hittem hogy a kondit kell feltőlteni töltéssel, de való igaz a tekercsel is lehet próbálkozni... Bár elég csökevényes kapacitása lehet... De nem rossz ötlet a sok trafó... Lehet én suzukiban láttam ilyen megoldást (factory default)
Néztem is, hogy mia....?!
Szóval a gyújtáskábeleimet kimértem és a megadott max 35KOhm alatt volt mind... (kb 11K volt a leghosszabb)
Namost, a rotorom ugye 4 vidám kis érintkező elött kolbászol amikor forog a motor. Az a gonom, hogy a nég kicsi aranyos érzékelőm (ami egyenes félhenger formájú eredetileg) az most a rotor érintkezője magasságában kráterszerűen néz ki... Mondhatni a sok szikra idővel megette az anyagot... Nem zavarna a dolog, ha nem lenne egybe az egész gyújtótrafós törénet és nem kerülne 10Kba csak az elosztófedél... Tudsz valami okos megoldást ami az érintkezőket illeti? Én már gondoltam hogy valami vékony csőszerű dolgot ráhúzok az érinkezőre, és már nem lesz kráter... Vagy rátekerek rézkábelt és megragasztom a tetején... Vagy kiolvasztom és lada vörösréz alaktrésszel pótolom.... (bár ez a leghatékonyabb és a leghúzósabb is..)
- Köszi -
Ez sima gyújtáskábel, csak a szigetelése és az anyaga okos, valamint a szgetelésen van egy tekertcs amit testelni kell és álítólag az ott megnöveli a szikrát...
Én azt hittem hogy a kondit kell feltőlteni töltéssel, de való igaz a tekercsel is lehet próbálkozni... Bár elég csökevényes kapacitása lehet... De nem rossz ötlet a sok trafó... Lehet én suzukiban láttam ilyen megoldást (factory default)
Néztem is, hogy mia....?!
Szóval a gyújtáskábeleimet kimértem és a megadott max 35KOhm alatt volt mind... (kb 11K volt a leghosszabb)
Namost, a rotorom ugye 4 vidám kis érintkező elött kolbászol amikor forog a motor. Az a gonom, hogy a nég kicsi aranyos érzékelőm (ami egyenes félhenger formájú eredetileg) az most a rotor érintkezője magasságában kráterszerűen néz ki... Mondhatni a sok szikra idővel megette az anyagot... Nem zavarna a dolog, ha nem lenne egybe az egész gyújtótrafós törénet és nem kerülne 10Kba csak az elosztófedél... Tudsz valami okos megoldást ami az érintkezőket illeti? Én már gondoltam hogy valami vékony csőszerű dolgot ráhúzok az érinkezőre, és már nem lesz kráter... Vagy rátekerek rézkábelt és megragasztom a tetején... Vagy kiolvasztom és lada vörösréz alaktrésszel pótolom.... (bár ez a leghatékonyabb és a leghúzósabb is..)
- Köszi -
Van a gyújtásodnak egy olyan szála ami a még a nagyfesz elött van és az vezérli a megszakítót ... . vagy valami ilyesmi.. .A lényeg, hogy régi verdáknál a gyújtótrafón van általában ez a láb. Csak rákötöd a fordszámmérő érzékelő lábára és kész is.. A fejletteb autóknál (példul enyém honda Civic) ott gépkönyv segítségével lehetett felfedezni, hogy melyik az a herót amit a fordszámmérőre kell kötni... Proconsulnak a samarába sikerült bekötni a fordszámmérőt, meg nekem is még a régi 323-as mazdámba... A mostani sem nehezebb... (igaz van gyári fordszámmérő de az kicsi és rossz helyen is van..)
Kössz a tippeket srácok!
Azért ha találtok valami okossságot linkeljétek be....
lehet hogy tüöbbet ér ezzel foglalkozni mint a sportkipufogóval...
Azért ha találtok valami okossságot linkeljétek be....
lehet hogy tüöbbet ér ezzel foglalkozni mint a sportkipufogóval...
Segítsetek!!Hogyan kell rákötni a gyujtásra a fordulatszámmérőt???



Nagyon jól össze van foglalva a köv. oldalon:
Az előgyújtásról
A lényeg (idézet):
Az előgyújtás ugye azt jelenti, hogy a gyújtási időpont a FelsőHoltPont (FHP) előtt hány fokkal van a szikra. Erre az egészre azért van szükség, mert a tüzelőanyag-levegő keveréknek is van egy begyulladási késedelme, illetve a megfelelő lángfront kialakulásához is idő kell. Tehát mire megfelelő lángfront kialakul, addigra a dugattyú pont felér a holtpontra és megkezdődhet a jó hatásfokú terjeszkedés.
A lángfront kialakulása és a gyulladási késedelem égéstér fajtától, alaktól, szelepek milyenségétől és még sok minden mástól függ. Ezért ezt a gyárak kísérleti úton meghatározzák, hogy ez az érték alapjáraton mennyi kell, hogy legyen. Nagyobb fordulatnál már nagyobb előgyújtás kell, hiszen a fent említett késedelem mindig ugyanannyi, de a dugattyú sokkal gyorsabban jön, és így ha azt akarjuk, hogy pont az FHP-ra alakuljon ki a lángfront, akkor előbb kell gyújtani. Erre alkalmazzák a különböző megoldású előgyújtás-szabályozókat természetesen ha az alapjárati (alapelőgyújtás) előgyújtás nem jó, akkor a fordulati sem lesz jó hiszen az előgyújtás-szabályozó csak az alapelőgyújtáshoz képest tud előrébb húzni.
(A Lada klub oldala, amúgy az egyik legjobb hazai autós-műszaki oldal.)
Az előgyújtásról
A lényeg (idézet):
Az előgyújtás ugye azt jelenti, hogy a gyújtási időpont a FelsőHoltPont (FHP) előtt hány fokkal van a szikra. Erre az egészre azért van szükség, mert a tüzelőanyag-levegő keveréknek is van egy begyulladási késedelme, illetve a megfelelő lángfront kialakulásához is idő kell. Tehát mire megfelelő lángfront kialakul, addigra a dugattyú pont felér a holtpontra és megkezdődhet a jó hatásfokú terjeszkedés.
A lángfront kialakulása és a gyulladási késedelem égéstér fajtától, alaktól, szelepek milyenségétől és még sok minden mástól függ. Ezért ezt a gyárak kísérleti úton meghatározzák, hogy ez az érték alapjáraton mennyi kell, hogy legyen. Nagyobb fordulatnál már nagyobb előgyújtás kell, hiszen a fent említett késedelem mindig ugyanannyi, de a dugattyú sokkal gyorsabban jön, és így ha azt akarjuk, hogy pont az FHP-ra alakuljon ki a lángfront, akkor előbb kell gyújtani. Erre alkalmazzák a különböző megoldású előgyújtás-szabályozókat természetesen ha az alapjárati (alapelőgyújtás) előgyújtás nem jó, akkor a fordulati sem lesz jó hiszen az előgyújtás-szabályozó csak az alapelőgyújtáshoz képest tud előrébb húzni.
(A Lada klub oldala, amúgy az egyik legjobb hazai autós-műszaki oldal.)
engem ez az előgyújtás érdekel,konkrétan hogy megy ez?
Jól mondja Ave, a kábelt is ki lehet venni a játékból. Amennyire én tudom a gyertya végére passzoló trafókat főleg szériaautókban alkalmaznak. Nem is feltétlenül a nagyobb gyújtási energia miatt, hanem inkább az elosztó elhagyása céljából.
Egy fontos dolgot tegnap kihagytam: a kopogásérzékelőt. Egy fejlett gyújtáshoz az is hozzátartozik, így az elektronika maga tudja meghatározni az optimális előgyújtás értékeket. (Pl. ha a benzin "valamilyen okból" nem 95-ös, hanem mondjuk 91-es, visszavesz az előgyújtásból, megszűntetve így a káros kopogást.)
n12, mint tegnap írtam elosztó nélküli gyújtást építeni nem egyszerű. Szinte kizárólag csak szabadon programozható elektronikával lehet utólag megoldani. Ha javítani akarsz a gyújtásodon, használj jófajta kábeleket. Nem csodaszer, de nem haszontalan dolog!
Egy fontos dolgot tegnap kihagytam: a kopogásérzékelőt. Egy fejlett gyújtáshoz az is hozzátartozik, így az elektronika maga tudja meghatározni az optimális előgyújtás értékeket. (Pl. ha a benzin "valamilyen okból" nem 95-ös, hanem mondjuk 91-es, visszavesz az előgyújtásból, megszűntetve így a káros kopogást.)
n12, mint tegnap írtam elosztó nélküli gyújtást építeni nem egyszerű. Szinte kizárólag csak szabadon programozható elektronikával lehet utólag megoldani. Ha javítani akarsz a gyújtásodon, használj jófajta kábeleket. Nem csodaszer, de nem haszontalan dolog!
hol kapok ilyen gyujtást és mennyibe kerül ?

Az tokmindegy hova van teve, a komputer vezerli, hogy mikor adjon szikrat melyik trafo.
Jobb helyeken a trafo mar a gyertya vegen csucsul, ezuton ugyebar kiveszik a 30 centis gyujtokabelt is a jatekbol.
Jobb helyeken a trafo mar a gyertya vegen csucsul, ezuton ugyebar kiveszik a 30 centis gyujtokabelt is a jatekbol.
"Viszont én láttam eaz egyik oldalon olyat is hogy nem a szívócsöre van rátéve hanem csak rögzítették a toronymerevítőre......"
ezt most nem igazán értem. mi van hova téve??
ezt most nem igazán értem. mi van hova téve??
látom te az ilyen gyujtás dologban igen benne vagy.
Viszont én láttam eaz egyik oldalon olyat is hogy nem a szívócsöre van rátéve hanem csak rögzítették a toronymerevítőre......
akkor most azzal mivan?
nem tudok képet belinkelni mert nem lehet....
Egyébként kössz a segítséget!
Viszont én láttam eaz egyik oldalon olyat is hogy nem a szívócsöre van rátéve hanem csak rögzítették a toronymerevítőre......
akkor most azzal mivan?
nem tudok képet belinkelni mert nem lehet....
Egyébként kössz a segítséget!
régebbi autók, öreg, repedezett kábeleit mindenképpen érdemes újra cserélni. nálam pl. érezhető a változás. (de persze nem +10LE :-)
keresni? mármint mit?
értelemszerűen 4 trafót nem nagy ügy beszerezni, ellenben elektronikát... na az nehéz ügy. ui. ugyan némi ügyeskedéssel be lehet tenni egy másik autó elektronikáját, csak abban mások a különböző paraméterekhez tartozó előgyújtás értékek. azokat nem 1szerű megtudni és átírni sem...
kaphatóak univerzális befecskendező-gyújtás elektronikák is, melyek szabadon programozhatóak, csak elég húzós az áruk... (az egyik legismertebb a MOTEC, de a Marelli is gyárt ilyet kifejezetten verseny célokra.)
értelemszerűen 4 trafót nem nagy ügy beszerezni, ellenben elektronikát... na az nehéz ügy. ui. ugyan némi ügyeskedéssel be lehet tenni egy másik autó elektronikáját, csak abban mások a különböző paraméterekhez tartozó előgyújtás értékek. azokat nem 1szerű megtudni és átírni sem...
kaphatóak univerzális befecskendező-gyújtás elektronikák is, melyek szabadon programozhatóak, csak elég húzós az áruk... (az egyik legismertebb a MOTEC, de a Marelli is gyárt ilyet kifejezetten verseny célokra.)
Ez a fórum átmenetileg lezárásra került!
Összesen 29 találat 2 oldalon
"Árnyékolt gyertyapipa
A televízió, a rádió és főleg az autórádió használata miatt a legtöbb országban előírják a zavarszûrő gyer-tyapipák használatát. A zavarszûrő gyertya-pipa kettős célt szolgál. Az említett nemzetközi elő-írásoknak megfelelően a televízió és a rádióvételt nem zavarja. ezen túlmenően a gyertya fegyverzetére szo-rosan rátapadó fémpalást megóvja a gyertyát a víztől, aminek előnye a téli időszakban mutatkozik."
"Az aktuális gyári beépítési trendnek megfelelően a Bosch alapvetően zavarszűrő ellenállással ellátott gyertyákat kínál a ???Standard” programban. Ez a megoldás megakadályozza, hogy a jármű más elektronikai rendszerei –mint például ABS, ASR, ESP vagy akár az autórádió- a gyertya zavaró jeleinek hatásától akár üzemképtelenné váljanak."
"Mi pontosan a funkciója a zavarszűrő ellenállásnak?
A gyújtás pillanatában a szikra keletkezésekor egy ún. szélessávú elektromágneses zavar keletkezik. Ha nincs zavarszűrő ellenállás, attól még a motor rendesen megy, de zavarja a közelben lévő rádiókat, televíziókat.
Nekem volt olyan esetem, amikor a tv-t néztem és elment a ház előtt egy kismotor (zavarszűrő tuti nem volt rajta) és elkezdett "pattogni", sercegni a tv. A lényeg, hogy a jármű a környezetében elektromágneses zavart ne okozzon."