Cikk: Feltöltött motorok - Feltöltési eljárások
aktuális téma

Most, hogy tisztában vagyunk a feltöltés alapjaival, tekintsük át részletesen a legfontosabb feltöltési eljárásokat. Bővebben
Több megjelenítése
Kevesebb megjelenítése
Azért nagyobb kihívás egy szívót turbósítani... szerintem. Nem egy izgalmas dolog a kitaposott úton járni,hanem bisztonságosabb.
Nem történt semmi, ritkán sértődöm meg, főleg olyan dolgon amiben én sem vagyok profi.
Én inkább tájékoztatási jelleggel irtam le a hosszászólásaimat, aztán hogy ki-mit szűr le belőle az teljesen szubjektív.
A táblázatot is lehet többféle képpen értelmezni, éppen EZÉRT készült, de megmutatja mindkét megoldás gyenge pontjait ! Egy szó mint 100, ezek a megoldások mindenféleképpen költségesek, éppen ezért érdemes egy élből turbos autot elkezdeni tuningolni, abban meg van a kihivás és az egyedei megoldások 'szépsége' is
Én inkább tájékoztatási jelleggel irtam le a hosszászólásaimat, aztán hogy ki-mit szűr le belőle az teljesen szubjektív.
A táblázatot is lehet többféle képpen értelmezni, éppen EZÉRT készült, de megmutatja mindkét megoldás gyenge pontjait ! Egy szó mint 100, ezek a megoldások mindenféleképpen költségesek, éppen ezért érdemes egy élből turbos autot elkezdeni tuningolni, abban meg van a kihivás és az egyedei megoldások 'szépsége' is

Nord!
Nem értetted meg a 201-es negatív hangvételű hozzászólásom lényegét....
Most kérek elnézést miatta, nem szokásom nekem ez. Kivéve ha felhúznak,de erre csak a csajom képes...
Nem a "szakmai hozzáértésedet" akartam lenézni, hanem a tisztánlátásodat.
Toms8, egy motor kompresszorossá való átalakitása felöl kérdezett. Valószínűleg ha turbósítás érdekelte volna, akkor azt kérdezte volna, bár lehet,hogy keveri a kettőt.
A turbó és a kompresszor közötti "párhuzamokba nem akarok belemenni,mert ezt más megtette helyettem,de utalnék erre a cikkre amikor is itt a többiekkel egy kicsit belefojtunk a témába.
Remélem,hogy nem sértettelek meg, de ha igy történt, most kérek bocsánatot nyilvánosan.
Nem értetted meg a 201-es negatív hangvételű hozzászólásom lényegét....
Most kérek elnézést miatta, nem szokásom nekem ez. Kivéve ha felhúznak,de erre csak a csajom képes...
Nem a "szakmai hozzáértésedet" akartam lenézni, hanem a tisztánlátásodat.
Toms8, egy motor kompresszorossá való átalakitása felöl kérdezett. Valószínűleg ha turbósítás érdekelte volna, akkor azt kérdezte volna, bár lehet,hogy keveri a kettőt.
A turbó és a kompresszor közötti "párhuzamokba nem akarok belemenni,mert ezt más megtette helyettem,de utalnék erre a cikkre amikor is itt a többiekkel egy kicsit belefojtunk a témába.
Remélem,hogy nem sértettelek meg, de ha igy történt, most kérek bocsánatot nyilvánosan.
Nord, elkezdted fejtegetni a kompresszorok "igazi hatranyat" 225-os hozzaszolasodban. En erre irtam, amit irtam. Ar-teljesitmeny viszony szoba sem kerult...
Szvsz izles kerdese ez a dolog. Vannak motorok, amikhez jobban illik egy kompresszor, vannak, amikhez egy turbo (vagy ketto). Mindketto masban jo, maskepp valtozik tole az auto. Az meg, hogy mennyibe kerul... Hat az erdekes kerdes. Egy jo turbos atalakitas, ha csak nem barkacsol mindent ossze az ember, 700eft-1mill. Pont mint egy jo kompresszoros. Magat a fujot ugyanannyiert adjak...
Eleg sok sportkocsi is keszul a mai napig kompresszorral: Mustang SVT Cobra, Jaguar XKR... USAban a Toyota kisteherautokhoz van gyari (TRD) sportkompresszor keszlet, de pld a Blitz nevu japan tuningceg is eleg sok tipushoz kinal kompresszort. Masreszt viszont az ujabb turbotipusok (Garett GT szeria, egyedileg osszerakott turbok) mar korantsem rendelkeznek akkora lyukkal, mint a regi turbok, es nem elsosorban a meretuk, hanem az innovacio miatt. Mindket technologia fejlodik, mas celokra hasznaljak, mindkettoben megvan a szepseg.
Na ez hosszu lett, bocsesz.
Szvsz izles kerdese ez a dolog. Vannak motorok, amikhez jobban illik egy kompresszor, vannak, amikhez egy turbo (vagy ketto). Mindketto masban jo, maskepp valtozik tole az auto. Az meg, hogy mennyibe kerul... Hat az erdekes kerdes. Egy jo turbos atalakitas, ha csak nem barkacsol mindent ossze az ember, 700eft-1mill. Pont mint egy jo kompresszoros. Magat a fujot ugyanannyiert adjak...
Eleg sok sportkocsi is keszul a mai napig kompresszorral: Mustang SVT Cobra, Jaguar XKR... USAban a Toyota kisteherautokhoz van gyari (TRD) sportkompresszor keszlet, de pld a Blitz nevu japan tuningceg is eleg sok tipushoz kinal kompresszort. Masreszt viszont az ujabb turbotipusok (Garett GT szeria, egyedileg osszerakott turbok) mar korantsem rendelkeznek akkora lyukkal, mint a regi turbok, es nem elsosorban a meretuk, hanem az innovacio miatt. Mindket technologia fejlodik, mas celokra hasznaljak, mindkettoben megvan a szepseg.
Na ez hosszu lett, bocsesz.
"És egy turbónak sem egyszerű teljesítményt kell kinyernie a kipugázból, hogy meghajtsa a kompresszoroldalát."
Hát pont ez a lényeg hogy sokkal kissebb veszteséggel nyeri ki, mert a teljesítményt nem csak a kipufogógáz áramlásából nyeri ki hanem annak hőmérsékletéből is (nagy hőmérséklet -> nagyobb nyomás).
Lehet egyébként örökké vitatkozni melyik a jobb, én úgy vagyok vele hogy a turbót legfeljebb csak követni tudja a kompresszor, az inkább mercikbe való ahol a tulajok 80 % lusta visszaváltani....
Ha a kompresszor volna ideálisabb akkor az autógyárak is azt favorizálnák a sportautóikban.
Hát pont ez a lényeg hogy sokkal kissebb veszteséggel nyeri ki, mert a teljesítményt nem csak a kipufogógáz áramlásából nyeri ki hanem annak hőmérsékletéből is (nagy hőmérséklet -> nagyobb nyomás).
Lehet egyébként örökké vitatkozni melyik a jobb, én úgy vagyok vele hogy a turbót legfeljebb csak követni tudja a kompresszor, az inkább mercikbe való ahol a tulajok 80 % lusta visszaváltani....
Ha a kompresszor volna ideálisabb akkor az autógyárak is azt favorizálnák a sportautóikban.
Itt nem arról van szó hogy a supercharger minden esetben gyengébb a turboval összehasonlitva, hanem hogy kis motorok ( 1.0-2.0 ) esetében ár/teljesítény viszonylatban alulmaradnak a turbo-feltötőkkel szemben.
De ez legyen mindenkinek a saját megítélése szerint, témát részemről lezártam
De ez legyen mindenkinek a saját megítélése szerint, témát részemről lezártam

Esetleg egy helikoptermotor feltöltőt nem akarsz ezen elv alapján összehasonlítani ? LOL 





XJS :)
Te pont kiszúrtad a legkisebb hibát :)
Te pont kiszúrtad a legkisebb hibát :)
A kompresszorok "hatastalansagara" talan az egyik legjobb pelda a top fuel dragster... ~11eccm, 14-es surites, akar 3 bar toltonyomas, 9000+ fordulat, 4000+Le... Es sima szijjas roots vagy hasonlo tip feltoltovel toljak.
Viszont találtam egy hasznos programot ami ingyenesen letölthető és az angolszász mértékegységrendszereket konvertálja át metrikusra és vica-versa.
Letölthető INNEN
Letölthető INNEN
Egyenlőre nincs meg, de próbálom bittorent-en keresztül megszerezni, vagy esetleg efnet-ről ha vkinek megvan.
Egyenlőre keresem a neten, ha meglesz jelezni fogom
Egyenlőre keresem a neten, ha meglesz jelezni fogom

Nord, ez a turbocalculator esetleg megvan neked, vagy csak a netrol nyomtad be a kepet?
Az előnyök és a hátrányok egy táblázatban összefoglalva.
Nem épp rájuk gondoltam :)
Lemodellezni le lehet, de a valóság mindig eltér. Ezért is szokták pirocam-ekkel végignézni az égést. Azt megint megy a reszelés. :)
Lemodellezni le lehet, de a valóság mindig eltér. Ezért is szokták pirocam-ekkel végignézni az égést. Azt megint megy a reszelés. :)
Persze hogy vannak a témában nagy koponyák! Győrben van az audinak egy fejlesztőrészlege, ahol sok sok mérnök dolgozik az új turbós motorok kifejlesztésén. Ők csak tudják mit csinálnak:)
Amúgy áramlástanilag le lehet modellezni, csak kicsit sokáig tart otthon kiszámolni mindezt egyedül:)
Amúgy áramlástanilag le lehet modellezni, csak kicsit sokáig tart otthon kiszámolni mindezt egyedül:)
A legnagyobb különbség a supercharger és a turbo-feltöltő között a kompresszor-térkép jelleggőrbéinél mutatkozik meg és a turbina fordulatszámtartományában.
Amig egy supercharger 15-40E RPM-el forog, addig egy turbo-feltöltő esetében ez az érték közel 150E RPM.
Mig a supercharger teljesítményt vesz le a motorról a meghajtás miatt, addig a turbo visszafelé ható nyomást fejt ki a kipufogórendszeren keresztül a motorra ( éppen ezért fontos az alacsony kompresszióviszony )
Mivel magas kompresszió esetén akár szikra nélkül is megvalósulhat a detonáció a motorban.
A másik dolog a méretezés, ahogy a képen is látható nagyon sok paramétert kell figyelembevenni, hogy optimálisan lehessen összehangolni egy turbo-t egy hagyományos motorral.
Ezzel külön iparág foglalkozik.
Amig egy supercharger 15-40E RPM-el forog, addig egy turbo-feltöltő esetében ez az érték közel 150E RPM.
Mig a supercharger teljesítményt vesz le a motorról a meghajtás miatt, addig a turbo visszafelé ható nyomást fejt ki a kipufogórendszeren keresztül a motorra ( éppen ezért fontos az alacsony kompresszióviszony )
Mivel magas kompresszió esetén akár szikra nélkül is megvalósulhat a detonáció a motorban.
A másik dolog a méretezés, ahogy a képen is látható nagyon sok paramétert kell figyelembevenni, hogy optimálisan lehessen összehangolni egy turbo-t egy hagyományos motorral.
Ezzel külön iparág foglalkozik.
Abban biztos vagyok, hogy vannak itthon ebben a témában nagy koponyák, csak mélyen ülnek.
Ezt kinn is kísérletezik, számolni elég nehéz.
Ezzel azonban nem arra akartam utalni, hogy a kompresszióviszony lényegtelen e témában, csak arra, hogy nem kell egyből drasztikus csökkentésbe kezdeni. Egy bizonyos érték után a magas kompresszió egyenlőre átok, elkezd esni a teljesítmény, stb.
Ezt kinn is kísérletezik, számolni elég nehéz.
Ezzel azonban nem arra akartam utalni, hogy a kompresszióviszony lényegtelen e témában, csak arra, hogy nem kell egyből drasztikus csökkentésbe kezdeni. Egy bizonyos érték után a magas kompresszió egyenlőre átok, elkezd esni a teljesítmény, stb.
Hízelgő?
Hízelgő akkor lett volna, ha legalább kicsit is értenék a témához. Minthogy azonban csak szakbarbárként okvetlenkedtem bele, viszont érdekel a téma, ezért a "van mit tanulnom" kijelentés inkább tényközlés.
Azt teccik akarni kifejteni, hogy a kompresszióviszony majdnem hogy totál érdektelen, ha van megfelelően kialakított égéstérrel bíró hengerem? A perdítés meg... Perdíteni bal belsővel tudom a lasztit, mint Del Piero, ebben a kontextusban azonban "neeem érteni" a - jelek szerint - szagkifejezést.
Szerénységed aszongya, icc díp, és nát ándörsztending it. Magyarországon van olyan szagember, aki teljesen átlátja és csinálni is tudja? Mármint a különféle égéstérkialakítások tudományát és a "töltet perdítés"-izét...



Azt teccik akarni kifejteni, hogy a kompresszióviszony majdnem hogy totál érdektelen, ha van megfelelően kialakított égéstérrel bíró hengerem? A perdítés meg... Perdíteni bal belsővel tudom a lasztit, mint Del Piero, ebben a kontextusban azonban "neeem érteni" a - jelek szerint - szagkifejezést.

Szerénységed aszongya, icc díp, és nát ándörsztending it. Magyarországon van olyan szagember, aki teljesen átlátja és csinálni is tudja? Mármint a különféle égéstérkialakítások tudományát és a "töltet perdítés"-izét...


Ezt a negatív turbó hatást nem igen értem :)
Munkaveszteségre gondolsz gondolom, ez turbónál is felléphet ugyanúgy :)
De nem fog üzemi tartományom belül.
Turbónál van a pumpálási terület, ami leginkább hasonlít arra, amit elmondtál, ahol elkezd maga ellen dolgozni, ez viszont bármilyen motorfordulaton elérhető, kellően magas nyomásviszony mellett. És egy turbónak sem egyszerű teljesítményt kell kinyernie a kipugázból, hogy meghajtsa a kompresszoroldalát.
Munkaveszteségre gondolsz gondolom, ez turbónál is felléphet ugyanúgy :)
De nem fog üzemi tartományom belül.
Turbónál van a pumpálási terület, ami leginkább hasonlít arra, amit elmondtál, ahol elkezd maga ellen dolgozni, ez viszont bármilyen motorfordulaton elérhető, kellően magas nyomásviszony mellett. És egy turbónak sem egyszerű teljesítményt kell kinyernie a kipugázból, hogy meghajtsa a kompresszoroldalát.
Szekvenciális megoldást két turbóval is csinálják, két egyforma cucc, először egyik, aztán mindkettő. Supra, Rx7...
Ha Te is hozzá szeretnél szólni, jelentkezz be!