Cikk: A futómű tuningja
aktuális téma

Tuning rovatunk soron következő cikkében a futómű tuning főbb lépéseit vettük sorra.Bővebben/
Több megjelenítése
Kevesebb megjelenítése
ET=Einpresstiefe
"benyomódási mélység"
Magyarúl középsík eltolásnak hívlák!
Az a távolságot jelenti ami a felni középvonala ill. a felfogatási felület között van!
Minnél nagyobb annál beljebb van a kerék, minnél kisebb annál kijebb!
"benyomódási mélység"
Magyarúl középsík eltolásnak hívlák!
Az a távolságot jelenti ami a felni középvonala ill. a felfogatási felület között van!
Minnél nagyobb annál beljebb van a kerék, minnél kisebb annál kijebb!

Szal az ET -jelről a felniken tudtok nekem vmit mondani? Az mit jelent??

Nemtom, vmi autós műsorban szólaltattak meg vmi arcot, és nekem is furcsának tűnt, azé kérdeztem meg 

Attól, hogy veszel alufelnit neogymá az egész autót ki kelljen cserélned (képletesen persze).
Hol hallottad ezt konkrétan? Vagy ki mondta?
Hol hallottad ezt konkrétan? Vagy ki mondta?
szerintem baromság 

Sziasztok!
Lenne pár kérdésem: Mit jelent a felniknél az ET? Illetve mire szolgálnak a szilentek? Van vmi spec funkciójuk? Köszi a válaszokat!
Ja és még1. Vmelyik okos a Tv-ben azt mondta, h ha felniket veszünk a gyári acél helyett, akkor (mivel ma már az alufelnik nehezebbek) érdemes lecserélni a gyári rugókat ill. gátlókat. Ez igaz-e Szerintetek?
Köszi. Karelka
Lenne pár kérdésem: Mit jelent a felniknél az ET? Illetve mire szolgálnak a szilentek? Van vmi spec funkciójuk? Köszi a válaszokat!
Ja és még1. Vmelyik okos a Tv-ben azt mondta, h ha felniket veszünk a gyári acél helyett, akkor (mivel ma már az alufelnik nehezebbek) érdemes lecserélni a gyári rugókat ill. gátlókat. Ez igaz-e Szerintetek?
Köszi. Karelka
Szívesen!
De nem kell megijedni egyből a dolgoktól, tartsd evidenciában azt, hogy mi kell, pl. tudd azt, hogy mekkora az origi felni ET-je, meg szélessége, és akkor már tudni fogod, hogyha belebotlasz egy felnibe, ami olyasmi, ami kell neked, akkor tudd, hogy lecsaphatsz rá.
Inkább a pogitól óvakodj, ne a felnitől!
De nem kell megijedni egyből a dolgoktól, tartsd evidenciában azt, hogy mi kell, pl. tudd azt, hogy mekkora az origi felni ET-je, meg szélessége, és akkor már tudni fogod, hogyha belebotlasz egy felnibe, ami olyasmi, ami kell neked, akkor tudd, hogy lecsaphatsz rá.
Inkább a pogitól óvakodj, ne a felnitől!

Az enyém 160 Euro volt, azaz szorozd be 245-el.
Hazet No. 5121-1 CT+

Hazet No. 5121-1 CT+
Háj Yasec!
Köszi a kiemrítő segítséget!
AKkor úgy néz ki, nem lesz se pogácsa, se felni, az főleg.
Bár nagyon fel tud idegesíteni a gagyi optika, de Istenem, ha nincs másra, jobbra pénz, akkor nincs.
Munka nélkül, sulin, örülök, hogy ez van.
Köszi mégegyszer!
Köszi a kiemrítő segítséget!
AKkor úgy néz ki, nem lesz se pogácsa, se felni, az főleg.
Bár nagyon fel tud idegesíteni a gagyi optika, de Istenem, ha nincs másra, jobbra pénz, akkor nincs.
Munka nélkül, sulin, örülök, hogy ez van.
Köszi mégegyszer!

Akkor komoly cég lehet. De mégis kb. mennyi pénzbe van egy ilyen?

Spórolj rá, és szart ne vegyél!
Mint mindenben, a jó itt is drága dolog!
Nekem egy Hazet van, 20-120Nm-ig állítható. Természetesen újonan vettem. Nem nagyon szeretek méréshez is alkalmas dologból használt cuccost venni. Meg erre vigyázok mint állat!
Talán Magyarországon is van ilyen szerszám:
Hazet Werkzeuge
Neeem, nem kapok ezért tőlük semmit, de minőségben sokkal jobb, mint pl. a Beta, és álllat gari van rá. Nálam már volt olyan, hogy haver Hazet cuccát is szó nélkül, és mindenféle papír nélkül azonnal cserélték, nem kérdeztek semmit, pedig a srác túlerőltette a racsnit...
Ja, 1860 óta ezzel foglalkozik ez a cég!
DTM-ben valamelyik csapatot is szponzorálták, bár ez tökmind1.
Mint mindenben, a jó itt is drága dolog!
Nekem egy Hazet van, 20-120Nm-ig állítható. Természetesen újonan vettem. Nem nagyon szeretek méréshez is alkalmas dologból használt cuccost venni. Meg erre vigyázok mint állat!

Talán Magyarországon is van ilyen szerszám:
Hazet Werkzeuge
Neeem, nem kapok ezért tőlük semmit, de minőségben sokkal jobb, mint pl. a Beta, és álllat gari van rá. Nálam már volt olyan, hogy haver Hazet cuccát is szó nélkül, és mindenféle papír nélkül azonnal cserélték, nem kérdeztek semmit, pedig a srác túlerőltette a racsnit...
Ja, 1860 óta ezzel foglalkozik ez a cég!
DTM-ben valamelyik csapatot is szponzorálták, bár ez tökmind1.

Nem dőlök be a trükködnek,nem fogom elmagyarázni!







níva első rugó kellene nekem mindkét ladám futóművéhez
nincs valakinek olcsón eladó?
nincs valakinek olcsón eladó?
a se tudod hogy mi az....





A nyomatékkulcsra gondoltam,köszi! Na akkor beszerzek egyet!

Hivatalosan úgy, hogy a fontosabb csavarokhoz a szervízkönyvben meg van adva a meghúzási nyomaték.
A legtöbb esetben ezek egyszerű számadatok, amit beállítasz egy nyomatékkulcson, és valamilyen módon jezi neked, hogy mikor elég.(pl. kattan egyet)
De vannak ennél komplikáltabb esetek is, mint pl. az én motorom hengerfej csavarjai: a meghúzási sorrendet ismerve (10db csavar) először le kell húzni őket 20Nm-re (ez még elég kevés), majd két lépcsőben 2x 180°, azaz egyszer egy fél fordulat, aztán még1 félfordulat, ugyanabban a sorban. De ezek a csavarok úgy is lettek méretezve, hogy nyúlnak. Elég érzékeny a motorral együtt, de ha jól csinálja az ember, akkor minden tartós lesz!
Aztán ha precíz szeretnél lenni, a többi "sima" csavarnak a meghúzási nyomatéka meg szabvány által rögzített, pl:
M8, 8.8-as szilárdsági osztályban 24Nm, 10.9-es osztályban 34Nm, 12.9-esként már 40Nm.
M10-es 8.8=48Nm, 10.9=67Nm, 12.9=81Nm.
Én most szórom ki a gyári 8.8-as futóműcsavarokat, és rakom be helyettük a 10.9-est. Nem csak furikázásra kell a gép, idén terveztem néhány pályalátogatást is vele, egy húzósabb kanyarban szarul érintene, ha valami elszállna. (Lotusnál erre már volt példa, nem annyira kiforrt technika bizonyos részeiben...
)
Sikerült nem horganyzott csavarokat szereznem, ami 10.9-esnél nem hátrány! Korrózióálló az is, csak máshogy.
Figyelem: korrózióálló acélt lehetőleg senki se használjon futóműben, még csavart se! Az nem való oda, akárki akármit mond! A legtutibb acélok még mindig rozsdásodnak, ezt el kell fogadni!
A legtöbb esetben ezek egyszerű számadatok, amit beállítasz egy nyomatékkulcson, és valamilyen módon jezi neked, hogy mikor elég.(pl. kattan egyet)
De vannak ennél komplikáltabb esetek is, mint pl. az én motorom hengerfej csavarjai: a meghúzási sorrendet ismerve (10db csavar) először le kell húzni őket 20Nm-re (ez még elég kevés), majd két lépcsőben 2x 180°, azaz egyszer egy fél fordulat, aztán még1 félfordulat, ugyanabban a sorban. De ezek a csavarok úgy is lettek méretezve, hogy nyúlnak. Elég érzékeny a motorral együtt, de ha jól csinálja az ember, akkor minden tartós lesz!

Aztán ha precíz szeretnél lenni, a többi "sima" csavarnak a meghúzási nyomatéka meg szabvány által rögzített, pl:
M8, 8.8-as szilárdsági osztályban 24Nm, 10.9-es osztályban 34Nm, 12.9-esként már 40Nm.
M10-es 8.8=48Nm, 10.9=67Nm, 12.9=81Nm.
Én most szórom ki a gyári 8.8-as futóműcsavarokat, és rakom be helyettük a 10.9-est. Nem csak furikázásra kell a gép, idén terveztem néhány pályalátogatást is vele, egy húzósabb kanyarban szarul érintene, ha valami elszállna. (Lotusnál erre már volt példa, nem annyira kiforrt technika bizonyos részeiben...

Sikerült nem horganyzott csavarokat szereznem, ami 10.9-esnél nem hátrány! Korrózióálló az is, csak máshogy.
Figyelem: korrózióálló acélt lehetőleg senki se használjon futóműben, még csavart se! Az nem való oda, akárki akármit mond! A legtutibb acélok még mindig rozsdásodnak, ezt el kell fogadni!

Ha Te is hozzá szeretnél szólni, jelentkezz be!
Úgy van, ahogy Ladáscsaj mondta: az egy baromság volt!
Tökmind1, hogy mennyi a kereked súlya, nem attól függ a rugó méretezése, hogy mennyi a rugózatlan tömeg, hanem hogy a rugózott tömeg mennyi, azaz az autó testének súlyától függ.
Rugózatlan tömeg = kerék+gumi súlya, +fékrendszer a keréknél, + agy, csapágyazás, + a felfüggesztés súlyának a fele, mert a másik fele már a rugózott tömeghez számít.
A teló viszont egy nehezebb kerékkel már többet kell hogy dolgozzon, de még ott sem szoktak csak emiatt telókat cserélni. Viszont ha lényegesen nehezebb cuccost raksz fel az autódra, akkor az a teleszkóp élettartamában meg fog nyilvánulni.
De alapjában véve a futómű a kasztnival foglalkozik!