Cikk: A futómű tuningja

Témakör: Tuning
aktuális téma
A futómű tuningja

Tuning rovatunk soron következő cikkében a futómű tuning főbb lépéseit vettük sorra.Bővebben/

Több megjelenítése
Kevesebb megjelenítése
mateus
#191
2005. január 03. 22:36
Sréc
#190
2005. január 03. 22:29
,, hogy azokra én még a kutyám őrzését sem bíznám, pedig rendes kutyám van! ,,


ez qrva jó!!!!!!
Yasec
#189
2005. január 03. 22:27
Na, örülök, hogy segített valamit a dolog!
(már megérte regényeket írni!)
Én sosem szerettem azokat, akik titkot csinálnak a megszerzett ismeretekből, mert szerintem az összefogás a leggyorsabb eszköz a fejlődéshez.
Ez így megy minden jobb helyen, és én is ezt tartom jónak.
Tőlem tuti pártatlanul kapod meg az infót, én biza nem akarok eladni neked semmit, nem is tartozok senkihez, és semmihez sem fűződik érdekem egyet kivéve:
csak hogy senki se menjen időzített bombával az utakra.
Magatok miatt, mások miatt, az egész tuningvilág miatt, amire már ilyesmi nélkül is elég ferde szemmel néznek az "öregebbek", akik ahelyett, hogy segítenének, inkább demagógot nyomnak, na de ez egy másik történet...

Érdemes még ha érintőlegesen is, de valami iskolai könyvbe belenézni, lehetőleg nem túl öregbe.
A legtöbbeknek úgysem multilink futóművel ellátott gépjük van (mint pl. egy csomó mostani Audi), úgyhogy meg lehet érteni a lényeget, ha valaki ráfekszik. Nekem más útról kellett megközelítenem a dolgot, én vettem egy angol könyvet, a "Racing Car Suspension" címűt, és abban már benne van az én gépemhez hasonló felfüggesztés működési elve. De a Lotus meg teljesen másképp van felépítve, az autó egy jókora részét elfoglalja a felfüggesztés. Nekem az ún. egyenlőtlen karhosszúságú trapézkaros felfüggesztésem van, azért messze nem olyan összetett, mint egy multilink, de egy merev hídnál azért komplikáltabb.

Rajtad múlik, mit hozol ki belőle, szakmai végzettséged pusztán tájékoztató jellegű.
Nálam már járt egy asztalos haverom, aki szakmunkást végzett, de olyan simán beprogramozta a CNC marógépet, hogy csak néztem. 1 hetet tanulta a srác, a gép kezelési könyvéből.
Na meg végeztek velem együtt olyan diplomás csávók a fősulin, hogy azokra én még a kutyám őrzését sem bíznám, pedig rendes kutyám van!

Ha úgy állsz hozzá, sokmindent meg fogsz érteni az egészből, csak légy türelemmel, és tisztelettel a tudomány iránt!
mateus
#187
2005. január 03. 22:11
Hogyan kell nomrálisan meghúzni a csavarokat? Mert túlhúzni sem szeretném,de gyengén se. Hogyan lehet ezt jól megcsinálni?
winner
#186
2005. január 03. 17:51
Szia Yasec!

Köszönöm a válaszodat, csak az a gond a külföldi klubbokkal, hogy nem tudok angolul, németül egy keveset. Azért jó, hogy van ez a fórum, mert az ilyen kezdő tuningosoknak, mint én, aki ráadásul nem is szakmabeli (asztalos vagyok) nagyon sokat tudsz/tudtok segíteni. Mert ugye mi mit tudunk csinálni, ha nincs a haveri körben tuningos bajtárs? Bemegyünk a tuningboltba és vagy jó cuccot kapunk vagy benyeljük amit az eladó ránksóz. Sajna ez előfordul. Innen legalább kaphatunk néhány támpontot, mit érdemes és mit nem, hiszen úgyis szakember csinálja majd a gépet, de nem mindegy, hogy mennyi háttérinformációval állítunk oda! Én pl. nagy rabja lettem a tuningnak, (optikai és motortuning egyaránt) de egy kicsit komolyabb dolognak már neki nem mernék fogni, pláne úgy, hogy senki nem áll mellettem. Úgyhogy marad a bolt, szervíz, garázs, mindegy, hogy hívjuk, de legalább nem sík hülyén megyünk oda. Már ez is jó érzés!

Én egyébként szereztem egy autószerelői tankönyvet, úgyhogy most képezem magam. Hátha a következő kocsimon már én cserélek futóművet!

ui.:a Lotus-odhoz nagy gratula
Yasec
#185
2005. január 03. 10:05
BUÉK neked is, de ez szerintem nem az a topic!
Ide másról kéne írni!
Ugye nincs harag?
Yasec
#184
2005. január 03. 10:03
Az a "tehermentesítő gyűrű" sajna rossz nevet kapott. A csavarok akkor viszik át nyírással a terhelést, ha már lelazultak. Egyébként a surlódó felületek viszik át a nyomatékot, amit a csavarok összeszorító ereje biztosít.
Az a gyűrű nagyon fontos, amiről írsz, méghozzá a központosításban van szerepe.
Mindig csak az előírt nyomatékkal húzzátok meg a csavarokat! Simán agyon lehet őket húzni, és az is szar dolog!
Yasec
#183
2005. január 03. 09:59
Szia Haga!

Két rossz dolgot csinálhat a nem megfelelő pogi:
Csapágyat nyírhat, meg rosszul koptathatja a gumidat. Ez a materiális vonzata. Egy rossz menettulajdonság is származhat a dolgokból, ez meg a használatban fellépő rossz dolog.

A csapágy nagyobb kopása amiatt lehet, hogy nagyobb erőkarral tudja a kerék a csapágyra terhelni a súlyt, így annak terhelése is megnőhet. Mondjuk ez pl. 10mm-es poginál még nem olyan vészes, meg ha csak ez lenne a hátrány, még be lehetne vállalni, max. sürűbben cseréled a csapágyat, de ez sem lenne olyan gyakori, hogy ne bírná ki az ember.
A nagyobb gond inkább a független kerékfelfüggesztésnél jelentkezik, mert van 1 forgáspontod a kasztnin, és ahhoz képest van egy pontod a gumi közepén, ahol az úttal érintkezik. Ez az erőkar egyik része, a másik meg a felfüggesztés-csapágyazás pont. Ezeknek az erőkaroknak a játéka az, hogy hogyan áll a kereked a kocsin.
Ha nyomsz neki pogit, akkor a kasztni-kerékközép karod megnyúlik, így az majd jobban össze tudja nyomni a rugódat, így olyan állapotban lesz a kocsi nyugalmi állapotban, mint máskor lényegesen terheltebben. Ettől azt a kerékdőlési paramétert fogja felvenni, amit akkor venne fel, ha meg lenne pakolva. Na az viszont nem egészséges, mert akkor félrekoptatja majd a gumidat.
Ki lehet próbálni, ha teljesen pontosan akarsz eljárni, akkor elmész egy futóműveshez, és méretsz egyet origi állapotban, majd ott helyben ráteszel valami távtartót (lehet akár 4db kis távtartó csövecske, nem kerül sokba, csak jó vastagfalú legyen, és pontosan egyformák, azaz +/- 0,02mm hossztűréssel) azokkal összeszereled a futóművet, és megnézed, hogy mennyit változik. Ne felejtsd el egy kicsit mozgatni előre-hátra a gépet, ha már rajta van a cuccos, hogy beálljon a kerék. DE NE MERJ VELE VEZETNI!!! Ez csak tesztre jó!
Ha ezt egy merev hídon akarod csinálni, márpedig szerintem neked hátul az van, ha jól tudom, na ott kerékdőlési gondjaid nem lesznek!
Sajna minden optikai futóműtuningnak ellent mond az a tény, hogy a futóművek általában úgy működnek jól, hogy elöl szélesebb a nyomtáv, és a kocsi segge ül. (Dinamikus esetben ugyanis úgyis az orra lesz majd lejjebb, így a gép még egy erősebb fékezéskor is jobban manőverezhető lesz, mint egy eleve lógó orral.)
Ha pogizod, akkor én azt javasolnám, hogy elöl/hátul, de a pogácsa legyen az utolsó lehetőség.
Ha eleve 14-es gummákat akarsz rá, (én sem javaslok nagyobbat, mert nincs értelme. Elviszi talán még a 18-ast is, de minek??? Nem az a szempont, hogy még valahogy "elgurulgat...")nézzél körül, hogy ebből a típusból a "csúcsmodell", vagy egy sportosabb gép milyen felnivel jött ki, annak milyen az ET-je. Ha pl. most van egy 45-ös ET-d, és sikerül egy 14"-os, 35-ös ET-vel rendelkező felnit beszerezned, és minden passzol, akkor inkább azt játsszd meg, és maradnak az origi kerékcsavarok!
Ja, soha se gyártassál le maszekba kerékcsavart!!! Csak gyárit!!!
Na, remélem mindenre válaszoltam!
Yasec
#182
2005. január 03. 09:40
Hali!
Én azért javaslom inkább a külföldi fórumokat, mert Magyarországon gyakran van egy országos "szaki" a szakmában, akinek mindenki elfogad mindent, aki ellentmond, az egy barom, és ez biza a fejlődésnek ellentmond.
Nem azt mondom, hogy így kell lennie, de kicsi ez az ország ahhoz, hogy eléggé sokféle megoldást találjál, amiből aztán kedvedre válogathass.
Külföldön sem arról szól a dolog, hogy ők tele vannak lével, és csak drága tuningot nyomnak.
Sokszor sokkal leleményesebbek, mint mi Magyarok, kik elvileg ettől lettünk híresek.
Én mondjuk csak a Lotusos körökről tudok mesélni, tagja vagyok egy angol klubnak, mint egyetlen magyar, meg asszem kelet európai is, és biza van ott angol pilótától kezdve orvosig mindenféle emberke, és nem az a dolguk, hogy betolják a gépüket a szerelőhöz (márkaszervízbe), hanem elmondanak többek közt olyan infókat, hogy pl. vegyem meg a hátsó féknyereghez a cuccokat a Renault-nál, mert a Laguna féknyereg az ugyanaz, mint az enyém, vagy a Rover Metro tükre jó a Lotusra is.
Szóval én még mindig a külföldi fórumot javaslom, itthon sokszor hiányoznak a "hardcore" tunerek, vagy ha valaki már tényleg belenyúl egy ilyen relatíve friss nyugati gépbe, az már olyan költségvetéssel teszi azt, hogy az úgysem neked fog passzolni.
Kishazánkban a Lada tuning áll valami elfogadható szinten, a többiben hiányosak a tapasztalatok. Nem lebecsülendő a Ladások köre, és nem azért írtam ezt, hogy az valami vacak autó lenne...
Nem. Csak ők jobban összetartanak, jobb náluk az infó áramlás. Valahogy úgy kéne mindenkinek csinálni ezt a dolgot, mint a Ladások ahogy nyomják!

Ja, az a Lotus az enyém, van egy kis kép, amin egy Lotti van rajta, egy tengerparton: na az egy HongKong-i srácé, csak nagyon tetszett az a fotó, az azért került bele. Valahol Ázsiában van az a kép, lehet, hogy az a fa sincs már ott...
Salex
#181
2005. január 03. 08:35
HI!
BÚÉK mindenkinek, főleg annak akinek van két perce és segít az arénában nekem, a harmadik oldalon egy 3as golf az enyém, de kérnék mindenkit, hogy Ne a haverság alapján hanem a kocsik alapján döntsön!!!!!!!!!
Bishop
#180
2005. január 03. 08:09
Hát, én ugy tudom nem a nagyobb felni teszi tönkre a futóművet hanem a pogácsás biznisz.. Eltolja a tengely terhelést... De mindenképpen kell tehermentesítő gyűrű, mert fontos hogy ne a csavarokon terhelje a kerék a futóművet.. (nekem úgy van és nem tuti!)
A kerékagycsapágyat nyírja ki!
Tiv
#179
2005. január 03. 07:25
szerintem az 1-0-ás ibizára ne nagyon rakjál fel 14-es kerekeknél nagyobbat
Haga
#178
2005. január 03. 01:13
Ja, és persze kellenek ekkora pogácsákhoz hosszabb felnicsavarok is mindenképpen?
Haga
#177
2005. január 03. 01:10
Sziasztok!
Azt szeretném megkérdezni a szkértőkről, hogy 1.0-ás Ibizámon nagyon csúnya a nagy hézag a kerekek és a sárvédők között, sokkal beljebb vannak a kerekek az ívtől. A baj persze tudom, hoy ott van, hogy 175/70 R13 a gumiméret.
Nagyobb felni egyelőre pénz miatt nem nagyon jöhet szóba, csak nyomtávszélesítők.
De sokan azt mondják, nem szabad azt tenni, mert tönkre teszi a futóműgeometriát/csapágyakat, stb.
Én a hátsó tengelyre gondoltam volna 1 cm/db.
Ez optikailag azt hiszem soakt jelentene már, és remélem, még nem vágja agon a futóműgeot sem.
Ti mit ajánlotok, 1 centi elég-e egyáltalán, vagy még több is kell a megjelenés miatt?
A kormányzásra/ útfekvésre észrevehető hatása van iylen pogácsáknak?
Köszi szépen előre is!
Ja, ha már itt vagyok, ezres motorhoz mi a tapasztalat, mekkkora a max felni-gumi méret, amit még szépen visz?( 185 R 15?? megoldható lenne esetleg, vagy fogyasztásban is sokat nőne, meg erőre is soakt fogyna?)
Köszi szépen előre is!
winner
#176
2005. január 02. 17:34
Szia!

A tengelytáv 2445. A nyomtáv elől 1437, hátul 1428. Azt nem tudom van-e kihagyva hely hátsó stabilizátornak. Azt a 206 clubot majd megpróbálom, bár van magyar is. Ezt ugyan Norbi írta, de mi az a BSI, ami meghalhat a turbótól? Yasec, megnéztem a Lotusodat, király gép. Az a tiéd, ami a képen van vagy neked is ilyen típus van? (lehet, hogy hülye kérdés, de találkoztam már ilyennel) Nem ismer valaki véletlenül Miskolci v. környéki 206 tulajdonost, sportfutőművel, akinél esetleg meg lehetne nézni, hogy az övét, hogy csinálták meg és milyen lett?
Yasec
#175
2005. január 02. 10:11
Te soproni gyerek, keressél meg, van egy cimbim, aki hozni szokott felniket, amiket az Ebay-ról vásárolgat.
Baromi olcsón, és jókat.
Leadod neki a rendelésedet, aztán majd néz neked valamit!
Én pl. az Ebay-ról vettem a Lotusba egy komplett kormányművet, 30 Euróért, azaz kb. 8000Ft-ért. Komplett kormánymű, érted?
Ha van valamire idő, nem kell vele kapkodni, akkor nagyon olcsón meg lehet szerezni bármit!
Márpedig tél idején ne kapkodjál!
Sxoe
#174
2005. január 02. 00:41
Na mindegy. Azért ha valaki tud valamit írja meg ide vagy egy üzibe nekem vagy valahogy. Előre is köszi!
mateus
#173
2005. január 02. 00:38
Mivel én Kelet-Mo.-on élek,ezért sajna ebben nem tudok segíteni.
Sxoe
#172
2005. január 02. 00:31
Nem tudtok valami osztrák címet ahol felniket lehetne nézni? És aminek van üzlete valahol a határ közelében? Max Bécs körül. Hülye kérdéseim vannak tudom. De ez van.
Ha Te is hozzá szeretnél szólni, jelentkezz be!
Összesen 3591 találat 180 oldalon