Cikk: A futómű tuningja

Témakör: Tuning
aktuális téma
A futómű tuningja

Tuning rovatunk soron következő cikkében a futómű tuning főbb lépéseit vettük sorra.Bővebben/

Több megjelenítése
Kevesebb megjelenítése
Yasec
#131
2004. december 30. 23:11
Hali!
Igen, jól olvastad, tényleg 16/17".
De ez nemhiába van így, nekem több súlyom van hátul a hátsó középmotor miatt. Nekem eleve nem kell olyan széles elsőkerék.
De nálad más a helyzet!
Neked elöl van több súlyod, és ha túl széles egy olyan helyen a gumid, ahol nincs elég terhelés rajta, akkor az a gumi nem fog olyan jól bemelegedni, és egy széles hidegebb gumi szarabb is bír lenni, mint egy melegebb keskenyebb. Ezt kiszámolni egy kissé komplex dolog, egyszerűbb próbálgatni. De kezdetnek az a fontos, hogy szemelőtt tartsd, hogy lehet, hogy a gyári konfig-gal fog a legjobban menni!
Én hagynám a helyedben a 14-es gummákat. Úgy bizti könnyebb marad a rendszer (felni/gumi páros), és egy kis trükkel merev is lesz! (Válassz mindig nagyobb teherbírású gumit, pl. 94W-st, azoknak merevebb az oldalfaluk.)
A stabilizátor, amiről pofáztam, na az a kormánystabilizátor, egy rugóacélból készült rúd, elöl a két kerék közt helyezkedik el, és azt csinálja, hogy ha bemerül az egyik elsőkereked a kanyarvétel miatt, akkor a másik oldalit is bemerülésre kézteti. Ezáltal megakadályozza, hogy a tehermentesült oldal tovább "kilője" a másik oldali kereket. Egy meglehetősen fontos alkatrész! Kísérletezhetsz olyannal is, hogy hátsó stabilizátort is raksz bele, mert az szerintem tuti nincs benne. De külföldi fórumokon bizti találsz olyanokat, akik már ezt mind kikisérletezték! Egy jó futómű nem látványos, csak az időeredmény, amit azzal a géppel csinálsz!
Ültetés szerintem nem a legfontosabb része ennek az egésznek.De része! Ha veszel bele állítható telókat, akkor szerintem érdemes már mind a 4et megvenni hozzá, vagy hagyni a gyárit, mind a 4et. Nem értem a logikát a 2db cseréje mögött.
Szóval mielőtt bármit megvennél, járj néhány kört! Ne baszd el a pénzed olyan dologra, ami utána esetleg kilóg a sorból! Mindennek mindennel passzolnia kell!
Radónak majd akkor írok, hogy miarák...
winner
#130
2004. december 30. 16:06
Sziasztok Srácok!

Nekem Peugeot 206-osom van. Tavasszal szeretnék rajta egy kis futóműátépítést végrehajtatni. A kérdésem az lenne, hogy sportfutóművel (nem állítható) és 4 cm-es ültetéssel rugóval, mennyire változik majd a kocsi kanyarstabilitása, egyenlőre a gyári 175/65 R14-es kerekekkel, illetve mennyivel fog jobban rázni a gép? Plussz kanyarstabilizátor sokat számít hozzá vagy annyira nem érdekes? Ha lesz rá lóvé és ráteszek mondjuk 205/50 R15-16-os kerekeket (nem tudom mekkora fér alá) lényegesen változik a kanyarstabilitás, illetve a nagyobb tapadási felület miatt úgytudom lassabb lesz a gép valamivel!? Gyorsulási versenyen ez a gumi hátrány, vagy a nagyobb tapadás miatt jobban lehet vele rajtolni és így előny? Amúgy a 206-ban tényleg fasza a fék (utalva úgy 50 hozzászólással hátrébb).
révész
#129
2004. december 30. 00:46
hali
Aha, a Lotus rémlik. Nagyon jó kis szlalomautó lehet. Amúgy jól olvastam, hogy neked elöl 16, hátul 17coll??
Radó kupán indultam, detto 3. Díjkiosztóról majd levélben szólnak...ahogy Radót ismerem, sokára. Első stab = gátló?
A gumi mondjuk még ráér. A fontos az lenne, hogy el legyen döntve 1) mennyit ültetek, és azt mivel(csak rugó -milyen, vagy gátló is; vagy hátul állítható keménységű gátló elöl a gyári -lehet -e keményíteni??? Kell-e tornymerevítő...)
2) mostani 14" 14" collból legyen-e 14" 15" stb. Ami tuti, hogy elöl 185, hátul 195 szélességű gumit akarok.
Üdv!
Yasec
#128
2004. december 30. 00:01
Szia!
Biztos vagy te benne, hogy felemás kerekekkel megy a Zsolti? Én mintha overall 13-as gummákra emlékeznék! Ha lejjebb van az orra, az lehet pusztán a súly miatt is, hogy esetleg hátul ki volt pakolva? Annyira nem szemléztem meg a gépét, az is igaz!
Meg akarod verni? Akkor sokat kell gyakorolnod! Na meg sok gumiba kerül az!
És hát az bizony igaz, hogy az a Yokohama A048 biza jóval jobb gumi, mint a te Fuldád! Mondjuk az A048-ból is több keménységű van, egészen SS-ig (supersoft). Na azzal nyáron csodát lehet vele művelni anélkül, hogy a verseny alatt pl. megváltozna a gumi, vagy essen a minősége!
Tényleg nem tudod, hogy mi az az első stabilizátor?
Ésszel ültetni= 2-3cm-t csak. Utána már túl sok minden változik a geometrián.
Én ezzel a gépemmel indultam, ami itt van az oldalon.
Radón a kupasorozatban is indultál?
Mikor lesz eredményhirdetés? Mert elvileg 3. lettem, pedig a 6 futamból csak kettőn tudtam indulni.
Üdv: Yas.
révész
#127
2004. december 29. 20:55
Köszi, hogy segítesz!!
Épp ez az, hogy Halápi Zsoltinak erősen az eleje van lenn (Polonak). Elöl 13, hátul 14 coll. (Nézd meg az idei Radó-kupa eredményeket... Első: Halápi Zsolt; Második: Lengyel György; Harmadik: Én -kivéve esőben, mert akkor Zsoltitól 1-2 mp-re vagyok.). Téged milyen kocsival látni kint?
Ésszel ültetni mit jelent? Egy ilyen kis kocsinál hány cm-t? Mi az az első stabilizátor?????? Meg akarom verni a Halápit!!!
Ja, és gumi: Nem akarom lecserélni a Fuldáimat (Carat Attiro), ill. csak ugyan ilyenre. Annyira bejött... Főleg esőben. Annyival nem lehet jobb a Yokohama?!
révész
#126
2004. december 29. 20:38
Yasec
#125
2004. december 27. 23:05
Tudtommal nem szabad egyáltalán felemás méretet használni.
Namármost nekem pl. nem lehet mást, mert gyárilag 16/17"-om van.
De hogy utólagosan nem fognak belemenni, az elég valószínű.
Ha persze nem kell rá rendszám, na az más!

Szerintem van hiba az elképzelésben: hiányzik a koncepció belőle.
Sajna a szlalom célgépek csúnyák, főleg ha orrmotorosak.
Ideálisan szinte olyanok, hogy hátul kisebb kerekeket kíván, kisebb nyomtávot, és a hátuljának kell lejjebb lennie.
A helyedben hagynám a kerékméretet a lehető legkisebben, szélességben próbálkoznék valami olyasmivel, amihez még kapsz Yokohama A048-as gumit, és azon szépen "ül" a kiválasztott méret, ültetni lehet, de ésszel, keményebb rugók kellenek, hogy egy súlyátterhelést ne egy túllengés kövesse, egy keményebb első stabilizátoron már inkább gondolkodnék helyedben, meg esetleg ha mindez nem elég, gátlócsere, ha lehet, állíthatóra.
Érdemes még ellátogatnod esetleg Szlalomversenyre is, nézd meg, hogy milyen setuppal mennek azok, akik hasonló adottságú gépekkel nyomják! Ott van pl. a Halápi Zsolti, sokszor már helyre rakta a mezőnyt egy kis Poloval, na persze Yokohama A048, és asszem 13"
Szlalomhoz nem kell nagykerék! Hispeed kanyarokhoz már inkább, de az már körverseny, nem szlalom!
Yasec
#124
2004. december 27. 22:54
Ha tudok, próbálok segíteni, ez már csak természetes!
Kéne még néhány adat!
Most csavaros a géped, vagy anyákkal kell a kereket rögzíteni?
(Sorry, nem vagyok otthon abban, hogy márkánként mi van alkalmazásban.)
Milyen méretű a menet rajta?

Ha csavarod van, és M12 x 1,5-ös, akkor javaslom, hogy állj át tőcsavar/anya megoldásra.
Ehhez találsz az OMP készletéből passzoló mángorolt menetű tőcsavarokat, amik rendelkeznek egy rövid M12 x 1,5-ös résszel, ezt csavarod be az eredeti helyére, és majd kilóg egy M12 x 1,25-ös menetű szár, amihez szintén OMP anyákat tudsz majd vásárolni hozzá. Ez azért is jó kombináció így, mert a finomabb menetű résznek, ami jelen esetben a szár lényegesen hosszabb része, bizony nagyobb a magmérete, így az egész szár nem fog annyira megnyúlni, mint egy végig M12 x 1,5-ös csavar szára, valamint a csavar meghúzásakor van egy súrlódásod a felfekvő felület mentén (kúp vagy gömb felületen), ami jelen esetben mindegy, de van egy másik súrlódás, az agy menetes furatában, ahol a csavar "rögzül". A húzás vége felé egy túl hosszú csavar szárán nem elhanyagolható csavarodás, és így egy torziós rugó effektus léphet fel, ami nagyon veszélyes is lehet, mert ha a csavarnak csak egy módja lesz az életben is, biza vissza fog "rúgni", és újból torzulás mentes állapotába kerül vissza, ami már egy fellazulás is lehet. Egy anyás megoldásnál ilyen nincs, mert ez a súrlódás is az anyában keletkezik, a menetes szár nem kap ilyen jellegű torzítást, csak húzást, amire amúgy is méretezték a rendszert.
Amúgy pedig ennek a mértéke sem tökmind1, egy jó nyomatékkulcs azért nem árt, ha van, 110Nm-nél nagyobb nyomatékokkal nem szokás ezeket a csavarokat/anyákat meghúzni! Kivált képp olyankor, amikor valaki belenyúl a gyári konfog.-ba, érdemes minden lehetőséget a biztonság oldalán kihasználni! Öreg szakikat kerülni, akik "úgyis tudják azt jól", meg a kezükkel érzik...
Ha valami baj van valahol, mindig a fiatalabbat veszik elő, és ez hatványozottan igaz, ha még valamit alakítottatok is rajta.
Úgyhogy vigyázni, hogy ne legyen igazuk!
freeman
#123
2004. december 27. 22:23
Csak nem a Révész RS , személyesen
révész
#122
2004. december 27. 22:10
helo.
Kérem a véleményeteket, segítségeteket CORSA C átrendezéséhez:

1) elöl 185/60-14",
hátul 195/55-15". Ha jól számolom a nózija 1,79 cm-t lesz lejjeb a seggétől. Szabad ezt így?? Sok ez a különbség??

2) ezek után ültetném, Kb. 3 cm-t (rugó+gátló+toronymerevítő) Kell mindhárom? Jó így?

Mi a hiba az elképzelésben?

Ja: a kocsit szlalomversenyeken használom, tehát fő a kanyarstabilitás, és a sebesség. no meg a kinézet...

Kösz!
(Ha vki tud segíteni annak itt, vagy: [email protected]; 30/6363-824)
HTomi
#121
2004. november 27. 14:40
Hali kollégák!
Először is megköszönném mindenkinek, aki megosztja tudását a közzel! Engem ez indított el...
Nyomtávszélesítés... Találtam is úgy néz ki egy mesterembert, aki rajz alapján megcsinálja barátilag a tárcsákat...
Nos, a kérdésem a következő lenne:
Én a látványból kiindulva 20-25 mm-ben gondolkodtam kerekenként (tengelyenként ugye ez 40-50mm). én sima közdarabban gondolkodom, amin keresztül az agyhoz lenne rögzítve az eredeti csavarhelyekkel a kerék, persze hosszabb csavarokkal. A kérdés, nem sok-e ez a méret ebben a formában. (gondolom nem, mert a gyáriak is ebben a méretben ezzel a megoldással mennek...)
Illetve eddig nem sikerült olyan céget előásnom, aki konkrét csavarméretet tudott volna mondani árral (ugye addig nem tudok nekiindulni, amíg nem tudom milyen hosszú lesz a csavar...) Ja és nem sima tárcsát készíttetnék, hanem a tehermentesítő csonkot is rászúrná a készítő...
Srácok megköszönném a hozzáértők véleményét, valamint azt is, ha valaki tud konkrétan olyan üzletet céget aki csavarokkal is foglalkozik...
Előre is köszönöm a segítséget...

Renault Clio III.
VWfreak
#115
2004. november 26. 17:35
ChPh
#112
2004. november 10. 22:07
Hát, azért nem ölök ezért a megfogalmazásért, de hiszek neked.
Ha Te is hozzá szeretnél szólni, jelentkezz be!
Összesen 3591 találat 180 oldalon